Yölentokelpuutus
Istut pimeässä kiitotien päässä ja tarkistat huolellisesti koneen mittarit ohjaamon valojen himmeässä hehkussa. Edessäsi loistaa kiitotien reunavalot ja pohdit, mikä sinua todella odottaa pimeässä. Käytännössä kaikki yöllä lentämisen osa-alueet eroavat päivänvalosta. Lentokone on vaikeampi tarkastaa. Ohjaamo tuntuu vieraammalta, kun se hämärtyy otsalampun punaisessa hehkussa. Sää tulee tärkeämmäksi samoin kuin lennon suunnittelu ja ohjaamon järjestelmällisyys. Yöllä on äärimmäisen helppoa lentää tahattomasti säähän, jota välttäisi päivällä. Tämän ongelman välttämiseksi ennen lentoa suoritetaan aina perusteellinen ja yksityiskohtainen sään briiffaus.
Lentokoulutus
Yölentäminen on yleensä ensimmäinen kelpuutus, jonka yksityislentäjä suorittaa LAPL(A)- tai PPL(A)-lupakirjan jälkeen. Yölentokelpuutus antaa sinun lentää yöllä näkölento-olosuhteissa (VFR, näkölentosäännöt). Yölento on mielenkiintoista ja hauskaa, mutta myös haastavampaa kuin päivällä. Yölentokoulutuksen tarkoitus onkin valmentaa lentäjä pimeässä lentämisen haasteisiin. Yölentokelpuutus ei vanhene, vaan sillä on elinikäinen voimassaoloaika.
Yölennoilla harjoitellaan lentokoneen peruskäsittelyä, suunnistusta ja laskua. Kurssin lopuksi suoritetaan viisi laskua yksin, opettajan valvoessa maasta käsin. Tavoitteena on luoda turvallisen toiminnan perusta, josta lentäjän on hyvä lähteä kartuttamaan lentokokemusta. Kurssin vähimmäiskesto on viisi tuntia lentoaikaa. Yölentokoulutuksen aloitusvaatimuksena on teoriakurssin hyväksytty suorittaminen.
Teoriakoulutus
Yölentokelpuutusta varten Blue Skies Aviation Oy:ssä annetaan teoriakoulutusta kuusi tuntia (60 min/ tunti). Tunneilla käsitellään päivällä ja yöllä lentämisen eroja, keskittyen ihmisen suorituskykyyn kohdistuviin haasteisiin, lentokoneen ja lentokentän teknisiin vaatimuksiin sekä ilmailulainsäädäntään. Teoriakoulutuksen voi suorittaa etänä.